Maak kennis met Odoo 16

Nog beter, nog slimmer, nog sneller

Woensdag werd op de Odoo Experience de nieuwste versie van Odoo voorgesteld, versie 16. Het is de snelste, mooiste en ook meest intuïtieve versie van Odoo ooit.

Het afgelopen jaar heeft Odoo zich gericht op het uitgebreid verbeteren van de bestaande mogelijkheden en het ontwikkelen van de meest gevraagde functies. Er werd gewerkt aan meer business intelligentie, vernieuwde rapportering voor voorraad en MRP, een volledige website-app, verbeteringen aan de prestaties en meer.

Tegelijkertijd blijven ze natuurlijk ook nieuwe apps uitbrengen. Dit jaar is er de nieuw Knowledge-app, die je helpt bij het beheren, delen en samenwerken aan de kennis in je bedrijf. Verder zijn er ook de vernieuwde dashboards van Odoo. Deze zijn nu gebaseerd op rapporten uit spreadsheets.

Door al deze inspanningen is Odoo 16 dé softwareoplossing die jouw bedrijf nodig heeft.

Laten we dus zonder verder oponthoud eens kijken wat de nieuwe versie voor ons in petto heeft. Als je meer wil weten over Odoo 16, vraag dan gerust een gratis en vrijblijvende demo aan.

Performantie

Odoo 15 was al snel, maar daar stopte het niet. De performantie van Odoo 16 is verbeterd over de ganse lijn. Om je een idee te geven, dat betekent dat:

  • Facturen openen 3,7 keer sneller gaat.
  • E-Commerce pagina's laden 3,9 keer sneller dan voorheen.
  • Gemiddeld zijn er 2,4 keer minder interacties met de database per pagina.

Boekhouding

Odoo Accounting heeft al enorm geprofiteerd van de recente wijzigingen en werd een van de beste realtime boekhoud-apps. Toch is men er in geslaagd om een extra stap te zetten om de meeste processen zo pijnloos mogelijk te maken.

De nieuwe manier van het afpunten van de bankrekeningen verbetert de gebruikerservaring enorm. Alles is overzichtelijker en schoner, waardoor het proces nog sneller gaat.

Met de Fiduciaire-modus is het coderen van facturen nog nooit zo snel geweest: stel het contact en het totaalbedrag in, en dat is alles!

De rapportering is helemaal opnieuw gedaan; je hoeft je nooit meer zorgen te maken over het vinden van de benodigde informatie.

Kun je geen genoeg krijgen van boekhoudkundige analyses? Dan is er een nieuwe analytische widget op facturen toegevoegd om analytische distributie, analytische plannen en analytische distributiemodellen te vergemakkelijken. Je kan nu financiële rapporten opsplitsen en analyseren volgens analytische rekeningen en plannen.

En dat is nog maar het begin. Om een ​​paar van de nieuwe functies te noemen: waarschuwingen voor kredietlimieten, terugkerende facturen, kortingen voor contant, Storno-boekhoudondersteuning, enz. 

Dashboards met spreadsheets

Alle dashboards – inclusief de gelijknamige app – zijn omgezet naar op spreadsheets gebaseerde rapportages. U kunt ze nu gebruiken voor editie of geavanceerde berekeningen!

Daarom is er veel aandacht besteed aan het verbeteren van Spreadsheet. Om een paar van de belangrijkste wijzigingen te noemen: je kan nu records zien in de lijstfunctie, XLSX-bestanden converteren naar het Odoo Spreadsheet-formaat, of een nieuwe set functies gebruiken om boekhoudkundige maatregelen te krijgen.

Bovendien werd er aangekondigd dat de Spreadsheet-bibliotheek open source is in LGPL. Odoo Spreadsheet wordt de eerste open-source oplossing waarmee je samen werkbladen kunt bewerken en Excel-bestanden naadloos kunt importeren/exporteren – met ondersteuning van tabellen, grafieken, bevroren deelvensters, verborgen kolommen en rijen en meer dan 200 functies!

Website en eCommerce: tussen intuïtie en volledigheid

Dit jaar werd de energie gericht op het verbeteren van zowel de gebruikersinterface als de gebruikerservaring van de website- en e-commerce-apps. Je website is nu direct toegankelijk door op het app icoon te klikken. Je hoeft niet meer door het dashboard van de Website-app te gaan.

Alle menu's zijn ook vernieuwd om alles intuïtiever te maken. Producten, loyaliteitsprogramma's, etc. zijn met één klik te bereiken. Natuurlijk komt alles met meer nieuwe bouwstenen, opties en widgets. Je kunt de video hieronder bekijken om een ​​overzicht te krijgen van al die nieuwe dingen. De Odoo Website-app was nog nooit zo snel en gebruiksvriendelijk.

De hele eCommerce-app is opnieuw bedacht om hem intuïtiever te maken en tegelijkertijd meer en meer functies te bieden. Er zijn ook nieuwe opties beschikbaar, dus je webshop-catalogus en pagina's zijn uniek. Om het te versterken, is er ook een koppeling toegevoegd aan Plausible.io. Met deze integratie kun je je website- en webshop-statistieken rechtstreeks vanaf je website volgen.

 
 


Tegelijkertijd is je verkooptrechter nu meer aanpasbaar dan ooit:

  • Verschillende nieuwe betalingsproviders, zoals Razorpay, AsiaPay en nog veel meer, zijn toegevoegd om je meer mogelijkheden te bieden.
  • Je klanten kunnen nu genieten van snel afrekenen en automatisch aanvullen van adressen.
  • Upselling-blokken kunnen nu worden aangepast.
  • Alle attributen en varianten zijn nu toegankelijk vanaf de front-end.
  • En nog veel meer!

Weet ten slotte dat de Website-app 2,4* minder SQL-query's per URL zal hebben, terwijl de eCommerce-app 3,9* sneller zal zijn bij het laden van pagina's. Het is niet nodig om te zeggen dat je wereldwijde SEO dol is op dit nieuws!

Soepelere productie- en voorraadprocessen

Om je leven nog gemakkelijker te maken, heeft Odoo ongelooflijke inspanningen geleverd om verschillende aspecten van zijn MRP- en Inventory-apps te verbeteren. Er is nieuw gedrag toegevoegd aan de functie Voorraadaanpassingen, zoals opslagcategorieën en laatste teldatum. Alle rapportages van de Inventory-app zijn ook volledig vernieuwd, waardoor het nu veel gemakkelijker is om te navigeren, dankzij de nieuwe herwerkte menu's.

Maar dat is niet alles. Odoo 16 wordt geleverd met verschillende andere verbeteringen. Het is nu mogelijk om te beslissen of backorders automatisch worden aangemaakt of niet per type bewerking, maar ook om aanvulling op specifieke locaties te automatiseren door ze in te stellen als Aanvullingslocaties.

Wat betreft MRP zijn er aanzienlijke verbeteringen aangebracht in het Structuur- en Kostenrapport. Het ontwerp is volledig vernieuwd en heet nu Overzicht. Aan de designkant is ook de Tablet View verbeterd om hem completer te maken (integratie van bijvoorbeeld een ECO pop-up).



Je kan nu ook bewerkingsafhankelijkheden op de stuklijst maken die de planning en status van werkorders dynamisch beïnvloeden. Vervolgens kunnen productieorders worden gesplitst voor batchproductie en worden toegewezen aan verschillende werknemers of afdelingen. Het tegenovergestelde is ook waar, wat betekent dat je productieorders kunt samenvoegen voor batchproductie of planningsdoeleinden.

Ten slotte kunnen onderaannemers in de productie nu hun productie registreren via hun klantenportaal, nadat ze de nodige toegangsrechten hebben gekregen.

Eenvoudig kennis beheren en delen

Heb je je ooit afgevraagd hoe je je bedrijfskennis beheert? Hoe maak je een intern document dat door je team kan worden gelezen en bewerkt? Is het mogelijk om een ​​kopie van een artikel te maken of de hele hiërarchie te dupliceren? Is het mogelijk om dat allemaal te doen zonder verschillende externe oplossingen of labyrintische mapstructuren te gebruiken? Wel, het antwoord is ja op allemaal!

Odoo 16 wordt geleverd met een nieuwe intuïtieve app genaamd Knowledge. Met deze app kun je artikelen en hun hiërarchie maken of dupliceren om je bedrijfskennis te delen en zelfs intern door iedereen aanpasbaar te maken.

 
 


Hoe kan het worden aangepast? Dankzij vele functies, waaronder een omslagkiezer, geneste artikelen of ingesloten weergaven (voor info van andere Odoo-apps bijvoorbeeld). Vervolgens kunt u inhoudsopgaven, indexen en overzichten in artikelen invoegen om geneste inhoud weer te geven.

Oh, en omdat de Odoo Knowledge-app adembenemend is, geeft het een periode aan uw verwijderde artikelen voordat ze permanent worden verwijderd. We weten nooit; een misklik kan snel gebeuren.

Ervaar het zelf

Zoals je kan zien, kan Odoo 16 je bedrijf op veel verschillende manieren helpen groeien. Je vind ze allemaal terug in de officiële release notes.

Als je tot hier gelezen hebt dan willen we je bedanken voor je aandacht en hopelijk tot binnenkort!

Sprak dit artikel je aan?

Wokoweb is jouw Odoo partner in Roeselare, West-Vlaanderen. We helpen je met de digitale opstart van je bedrijf of  bij het overschakelen van bestaande software zoals bijvoorbeeld Teamleader, Bouwsoft, Robaws, SAP of Microsoft Dynamics naar Odoo.

Boek hier jouw 

.

# Odoo